Amúgy sem hiszek A most aztán megmondom Neked a Tutit több sebből vérző rendszerében. Ezért nem is csinálom. …Ha mégis – persze soha – az csakis az ordas genetika lehet…, mert elmondhatom magunkról, hogy generációkon keresztül mindig, mindent jobban tudtunk másoknál és azt nem éppen kipárnázottan, enyhén fátyolozottan, hanem inkább vakító atomrobbantáshoz hasonlóan hoztuk a kevésbé előnyös adottságokkal megáldottnak képzelt szerencsétlen többi ember tudomására. A genetika már csak ilyen, mi is csak együtt élünk magunkkal valahogy… 😀
Szóval most inkább onnan kezdeném a stórit, hogy a művészek laza kézmozdulatait sokáig Isteni adottságnak (nesze neked, megint ide tolakodott 🙂 ) tekintették. – van azért ebben valami – Mégis az alkotás nagy része, mint egy jó szakma úgy tanulható. Ezt a bizonyos tanulhatóságot tette sokak számára elérhetővé a jobb agyféltekés módszerek kiindulópontjának tekintett Roger Sperry tudományos munkája, amely során egyebek mellett megállapítást nyert, hogy az agyféltekék eltérő funkciókért felelnek. Például a bal agyfélteke a verbalitásért, a beszédért felelős.
Aztán Sperry munkásságát alapul véve 1979-ben jelent meg Betty Edwards Jobb agyféltekés rajzolás című könyvének első kiadása. Ez a könyv nem csak attól különleges, hogy rajzolni tanít, hanem attól is, ahogyan megtanítja látni az embert és ahogyan rávilágít a mindennapok érzékelése és a rajzolás közben fellépő “nehézségek” kapcsolatára. Csodálatos munkásság!
A Jobb agyféltekés rajzolás című könyvből idézem most Betty Edwards sorait. A J-mód a jobb agyféltekés működést a B-mód a bal agyféltekés működést jelenti a részletben.
A hangsúly most a speciális feladatok megvalósításán van. Mik lehetnek ezek? Például egy probléma megoldása. Ismeritek biztos azt az Einstein-nek tulajdonított idézetet, miszerint
“Egy problémát nem lehet ugyanazzal a gondolkodásmóddal megoldani, amivel azt létrehoztuk.”
Pontosan erről és ezekről a helyzetekről beszélek. Nem arról, hogy mit vegyek fel reggel, vagy hogyan köszönjek, amikor a munkahelyemre belépek az ajtón, hanem a különleges, ritkán előforduló helyzetekről.